Websiterecht: oplossingen voor makers en eigenaren van websites

Loop ik gevaar?

Weet je wanneer je kans maakt het ravijn in te duikelen? Als je er vlak voor staat. En hoe weet je dat? Omdat je het ravijn ziet. Hoe anders is dat bij veel ondernemers vaak met juridische kwesties. Juridisch advies is vaak de sluitpost op de begroting. Bij de invoering van de AVG werden veel ondernemers wakker geschud, maar alleen op het gebied van de AVG. Andere kwesties zoals intellectuele eigendom en wat er fout kan gaan als een contract niet goed in elkaar zit, zitten vaak niet vooraan in de kaartenbak. (Europese) regels en jurisprudentie worden steeds ingewikkelder. Er wordt veel geprocedeerd over hoe een slecht opgesteld contract moet worden uitgelegd. Dat kunnen allerlei contracten zijn, bijvoorbeeld ook een contract om een website of webshop te maken waarbij de opdrachtgever niet tevreden is over de voortgang of het eindresultaat. Ineens is die vriendelijke persoon niet meer zo vriendelijk en kom je er samen niet meer uit.

Door het toenemend belang van IT worden schadebedragen en bijbehorende schadeclaims steeds hoger. Vooral kleinere en startende ondernemingen lopen tegen problemen aan bij het afsluiten van rechtsbijstands- en aansprakelijkheidsverzekeringen (hoogte van de premie of gewoon geweigerd worden). Doe-het-zelf pagina’s en gratis voorbeeld-/modelcontracten lijken vaak een oplossing, maar kunnen je continuïteit bedreigen.

Waarom moet ik bij jullie zijn?

Naar wie ga je toe als je tegen een juridisch probleem aanloopt of wilt weten of een bepaalde situatie of handeling of contract een potentieel probleem kan worden? Soms biedt een brancheorganisatie uitkomst, maar niet altijd. Soms heb je behoefte om even te sparren met iemand die niet alleen juridische kennis heeft, maar die ook je branche van binnen kent. Ik heb voordat ik advocaat werd jaren als bedrijfsjurist voor een onderneming gewerkt, die management- en stafdiensten verrichtte voor: een postorderbedrijf, een listbroker, en een marketingbedrijf dat zich richtte op zowel direct marketing via de brievenbus als online marketing (o.a. leadgenerators) en telefonische verkoop. Ik heb voor deze bedrijven met regelmaat verweer gevoerd bij de Reclame Code Commissie, maar ook preventief reclames beoordeeld op bijvoorbeeld misleidendheid, compliance met VWA-regels en compliance met de Gedragscode Promotionele Kansspelen. Ik hou me nu niet meer actief bezig met genoemde werkzaamheden, maar de kennis van die branche heb ik natuurlijk nog wel. Daarnaast ben ik webdesigner/webdeveloper geweest, en heb voor een grote variëteit aan klanten (van MKB tot kunstenaars) zowel de frontend als de backend van websites gemaakt. Niks Wordpress, maar koppeling met een zelfgemaakte database en oldskool html/css/flash/asp/php/javascript/sql, en voor zover mogelijk liefst met notepad in plaats van gelikte editors. En dan uiteraard gevonden worden, oftewel: SEO. In feite is webdesigner/webdeveloper een beroep dat tegen de eerdergenoemde werkzaamheden aanhangt: zonder website geen e-commerce (online marketing of webwinkel). Zowel de marketingwereld, de wereld van verkoop op afstand als de webdesignwereld ken ik dus van binnenuit, ook op juridisch vlak. Daarna heb ik veel ervaring op gedaan als advocaat Intellectuele Eigendom. Intellectuele eigendom is belangrijk voor iedereen die websites maakt of exploiteert. Op bijna elke pagina kan wel iets worden aangewezen dat is te bestempelen als een intellectueel eigendomsrecht. Zo kan er auteursrecht rusten op de vormgeving en de content van een website (foto’s, teksten, fonts, webapps). Maar van wie is dat auteursrecht dan? En hoe zit het met domeinnamen die wel heel erg op elkaar lijken? Op websites worden volop handelsnamen en merken gebruikt: die van de websiteexploitant maar vaak ook die van derden, kijk maar naar webshops. Dat kan leiden tot discussies of er misschien sprake is van inbreuk. En als er sprake is van inbreuk op zo’n recht, wie is dan aansprakelijk en wat is de schade? Het is belangrijk dat anderen niet zomaar bij je gaan kopiëren, er is immers veel tijd en geld in gaan zitten om anders te zijn dan de rest. En mocht je onverhoopt worden aangesproken omdat je iets fout zou hebben gedaan, dan is het zaak om snel te weten of je inderdaad fout zit. Zo ja, dan wil je natuurlijk wel een faire afwikkeling.

Ik heb gisteren antwoord nodig

Veel vragen die je hebt lenen zich voor directe beantwoording. Dan is het niet handig als je eerst een heel offertetraject moet doorlopen met een advocaat en – als je in een grotere organisatie zit in plaats van eigen baas bent - ook nog eens intern die offerte met allerlei andere afdelingen moet bespreken. Dat kost tijd en geld terwijl het probleem nog steeds niet is opgelost of de vraag nog steeds niet is beantwoord: je klant dreigt weg te lopen, een advocaat stuurt steeds dreigender brieven, die en die pagina/advertentie moet nú online maar veroorzaakt die geen problemen? En dan ben je ook nog eens kostbare reistijd kwijt. Terwijl het een heel eenvoudige vraag is met wellicht een heel snel antwoord zodat je weer verder kunt, in plaats van je zorgen te maken of iets je de kop kan kosten. Kortom, je wil gisteren antwoord, toch? En dat krijg je. Namelijk door mijn combinatie van diepgaande kennis van het onderwerp ‘het web’ met langjarige ervaring als advocaat. Wij hebben een spreekuursysteem beschikbaar, waarbij niet meteen de teller gaat lopen.

Wat voor vragen:

Aan wat voor vragen kun je denken? Nou, onder andere aan de volgende – die zich mogelijk ook lenen voor het gratis Linkedin-spreekuur websiterecht:

problemen tussen website-eigenaar en webdesigner/webdeveloper

Website-eigenaar en webdesigner/webdeveloper kunnen onder andere de volgende problemen met elkaar krijgen:

  1. website doet het niet / slecht / is lelijk / heeft minder conversie dan beloofd / heeft lagere Google-positie dan beloofd
  2. website wordt niet betaald
  3. webdesigner hergebruikt site voor andere klanten
  4. klant gebruikt (niet-gedeclareerd/gecrediteerd) werk dat hij eerder afkeurde
  5. digital agency/websitebouwer dreigt de stekker er uit te trekken
  6. webdesigner krijgt opdrachten die wettelijk niet mogen
  7. klant ‘verziekt’ website
  8. klant wil weten of hij recht heeft op broncode (source code)
  9. hoster/designer wil niet meewerken aan elders hosten
  10. website niet geleverd, wel een rekening
    • Praktijkvoorbeeld: cliënte had een website laten bouwen waarvan de webdeveloper wist dat die belangrijk was voor het succes van onze cliënte. De levertijd van de website werd vijftien maal overschreden, en de website kon nog steeds niet "live". Desondanks had de webdeveloper het lef een forse rekening te sturen. Oplossing: tegenvordering ingesteld wegens de veroorzaakte schade. Daarop bleef het stil.

intellectuele eigendom

En daarnaast kun je ook te maken krijgen met vragen op het gebied van Intellectuele Eigendom en ‘aanverwante dingen’, bijvoorbeeld:

  1. maakt dit/deze product / domeinnaam / webshopnaam / foto / handelsnaam / Adword / font / website / advertentie inbreuk op merk /model / auteursrecht / andere rechten? Als ik de benadeelde ben: hoe zorg ik dat het stopt en dat ik schadevergoeding krijg? Als de andere de benadeelde is: is die schadeclaim niet veel te hoog en hoe krijg ik die lager? Wat moet ik doen en laten?
  2. mag je kopiëren uit andermans database? Kan de database-eigenaar kopiëren verbieden door middel van algemene voorwaarden op de website en wanneer ‘werkt dat’ wel/niet?
  3. mag je op bol.com producten verkopen met gebruikmaking van andermans EAN-code?

Nederland ICT Voorwaarden: arbitrage bij SGOA

Wat als een geschil door de rechter of arbiter moet worden opgelost? De Nederland ICT Voorwaarden die door veel ‘digital agencies’ worden gehanteerd geven aan dat bij een probleem tussen webdesigner/webdeveloper en klant de Stichting Geschillenoplossing Automatisering (SGOA) bevoegd is, tenzij het een ‘kleine’ kantonzaak betreft. Ook dan kunnen we je helpen. Juist dan. Het debat zit bij SGOA ‘webtechnisch’ logischerwijze op een hoger niveau dan bij een rechter die over een veel gevarieerder scala aan onderwerpen moet rechtspreken. Dan moet je advocaat wel de technische achtergrond (front-end en back-end) hebben om dat debat zinvol aan te kunnen gaan.

Kennis andere advocaten/juristen Dohmen advocaten

Naamgever van het kantoor Hub Dohmen heeft een al even bijzondere combinatie van kennis en ervaring. Hij is opgeleid en werkzaam geweest in de techniek en daarna advocaat geworden. Hij houdt zich bezig met adviseren, contracteren en procederen in technische kwesties en met intellectuele eigendom, zoals merken, octrooien, handelsnamen, modellen. Ook mijn andere collega Yvonne Vetjens combineert twee werelden! Zij is kunsthistorica, kunstenaar en IE-jurist. Zij is gespecialiseerd in auteursrecht en kunst/creatie.  

J. (Jan) Smolders,
advocaat.

Dohmen advocaten is onder één dak gevestigd met octrooi-/modellen-/merkenbureau Griebling.

Dohmen advocaten
Sportweg 8
5037 AC Tilburg, Netherlands
t: +31-(0)13-5821987
f: +31-(0)13-5821898
e: info@dohmenadvocaten.nl
i: www.dohmenadvocaten.nl
twitter: http://twitter.com/Jan_Smolders
linkedin: http://nl.linkedin.com/in/jansmolders

Zijn wij de beste advocaat websiterecht in Nederland? Vind het uit tijdens ons spreekuur. Dohmen advocaten: uw advocaat gespecialiseerd in websiterecht. No cure no pay mag niet in Nederland, maar we helpen u wel graag verder op onze gratis spreekuren 013-5821987.


 


Dohmen advocaten bv | Sportweg 8 | 5037 AC Tilburg | 013-5821987 | info@dohmenadvocaten.nl | KvK: 18076457 | BTW: NL814155637B01