Bezoek techniekmuseum Berlijn

Het is inmiddels een gewoonte geworden: als advocaat/techneut met een technologie/IT-praktijk bezoek ik jaarlijks techniek- en telecommunicatiemusea in een wereldstad. Vorig jaar was het Londen en dit jaar was het Berlijn. Berlijn heeft immers, althans, volgens Berlijn zelf, de traditie om het beste technologische museum van Europa te hebben en dat heb ik uiteraard bezocht. Ik richtte me in dat museum deze keer op twee thema’s: automobieltechniek/automotive en IT/ICT.

Deutsches Technikmuseum Berlin

Berlijn-1-logo-Deutsches-Technikmuseum Berlijn-2-voorkant-Deutsches-Technikmuseum

Dit zou dan het beste techniekmuseum van Europa zijn: het Deutsches Technikmuseum Berlin. Het werd in 1982, onder de naam ‘Museum für Verkehr und Technik’ in Berlijn geopend. Het heeft onder meer een indrukwekkende collectie op het gebied van vervoer: luchtvaart, scheepvaart, spoorvervoer en wegvervoer. Opvallend is dat het museum veel aandacht besteedt aan de invloed van vervoer op de cultuur en andersom. Ook wordt er veelvuldig een link gelegd tussen verleden en heden. Het thema ‘duurzaamheid en energie’ is daar een voorbeeld van. Op vele manieren weet het museum bij te dragen aan het wetenschappelijke en politieke debat over de betekenis van techniek en wetenschap in onze moderne maatschappij.

Andere indrukwekkende en leerzame deeltentoonstellingen verdiepen de natuurwetenschappelijke kennis rondom bewegingsverloop, van Aristoteles, via Galileo Galilei en Newton tot de huidige tijd. Hetzelfde geldt voor elektriciteit en magnetisme, in relatie tot elektrisch vervoer.

Ik kan dit alles niet vatten in foto’s en heb me dus gericht op foto’s die om diverse – deels persoonlijke – redenen interessant zijn. Ik begin met vervoer en sluit af met IT, computers en Internet.

Motorfiets Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach 

Dit is het eerste motorische voertuig – althans, één van de mogelijke kandidaten: eigenlijk een motorfiets, van Gottlieb Daimler en Wilhelm Maybach. Op 10 november 1885 reed het zijn eerste meters, waarbij de berijder danig dooreen werd geschud; hij heeft niet voor niets de bijnaam ‘Knochenschüttler’ … (nagebouwd):

Berlijn-3-motorfiets-Gottlieb-Daimler-Wilhelm-Maybach-1885-Knochenschüttler

2CV, Kever, T-Ford 

En natuurlijk – toegegeven, niet verrassend, maar altijd weer leuk – de beroemde reeks van drie ‘volksauto’s’: 2CV, Kever en T-Ford:

Berlijn-4-Citroën-2CV-Volkswagen-Kever-Beetle-T-Ford

Zündapp 

En deze is voor mij pure nostalgie: een Zündapp. Héél, héél ver verwant met mijn geliefde buikschuiver die ik ook wat had ‘getweaked‘. Dit ding met een 50cc-motortje zette in 1965 veertien wereldrecords, waaronder zelfs een record in de 125cc-klasse! Hoogst gemeten snelheid: 162 km/u!

Berlijn-5-Zündapp

 

SB-Elektrowagen (Slaby-Beringer) 

Alhoewel elektrische auto’s in het begin helemaal niet bijzonder waren – rond 1900 waren bijna alle auto’s elektrisch – is dit toch wel een aardige, innovatieve uitvoering: een éénpersoons elektrische auto met een zelfdragende carosserie … van triplex-kunststof: een SB-Elektrowagen van Slaby-Beringer uit 1921:

Berlijn-6-SB-Elektrowagen-Slaby-Beringer-1921-Fiat-500-Topolino

 

Automatisering, computers en Internet 

Dan automatisering, computers en Internet. Overigens was enig chauvinisme het museum niet vreemd bij de samenstelling van de collectie en de beweringen daar rondom heen …

Eerst een echt kijkplaatje. Ik heb er lang, nostalgisch, staan kijken. Wat herkende ik nog veel, van lang geleden … hm, die lijst wordt ondertussen wel heel erg lang …

Berlijn-7-Technikmuseum-vitrine

Commodore 64 

En deze stond niet in de grote vitrine, maar had een eigen plekje … ook in mijn hart, overigens. Ik kocht één van de eerste, in 1982. En met het gigantische geheugen van 64 kB! Wat een lol was dat: BASIC-programmaatjes schrijven, printerstuurprogramma’s in elkaar knutselen en verkopen …

Berlijn-8-Technikmuseum-Commodore-64-1982-BASIC

 

Konrad Zuse: eerste computer 

En wie was de uitvinder van de eerste computer? Welnu, dat hangt deels af van hoe je ‘computer’ definieert. Het museum dicht deze uitvinding in ieder geval toe aan Konrad Zuse. Het was inderdaad de eerste machine die gebruik maakte van het binaire stelsel; de eerste was nog mechanisch:

Berlijn-9-Technikmuseum-Konrad-Zuse-Z1-1938-eerste-computer

 

Tim Berners-Lee 

Om dan te leiden tot de omwenteling van het Internet. 1991: de uitvinder van het web: Tim Berners-Lee in zijn eerste post: “LADIES AND GENTLEMEN, THE WORLD WIDE WEB”. In 2000 schreef hij – treffend en terecht – dat het Internet geen technische uitvinding is, maar een maatschappelijke. Hier zo mooi in het Duits:

Berlijn-10-Technikmuseum-Tim-Berners-Lee-Internet-geen-technische-uitvinding-maar-een-maatschappelijke

 

En dan te bedenken dat Berners-Lee tegenwoordig bezig is om het Internet ‘uit te schakelen’, omdat hij geschokt is over hoe het tegenwoordig wordt misbruikt en is ingericht. Het Internet heeft volgens hem gefaald, van een open web is geen sprake meer. Daarom bouwt hij een gedecentraliseerd web, waarin de gebruikers weer de macht over hun data hebben. En zo is de cirkel weer rond …

Tilburg, juli 2018,

Hub Dohmen
Dohmen advocaten
twitter: http://twitter.com/hdohmen
LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/hubdohmen
i: www.dohmenadvocaten.nl

Specialist techniek nodig? Dohmen advocaten: uw advocaat gespecialiseerd in intellectuele eigendom (IE), techniek en ICT, kunst en design. Gratis spreekuur 013-5821987 of op ons advocatenkantoor.


 
Dohmen advocaten bv | Sportweg 8 | 5037 AC Tilburg | 013-5821987 | info@dohmenadvocaten.nl | KvK: 18076457 | BTW: NL8141.55.637.B.01