Lacoste/HEMA: Een krokodil is soms gewoon versiering

De vraag of een plaatje op een product nu gewoon een versiering is, of écht een merkaanduiding wordt ons al jaren regelmatig gesteld. Zeker nu het aantal webshops in deze onlinetijd van ‘corona’ en ‘GL’ (‘Great Lockdown’) groeit als kool, neemt het aantal vragen toe. Daarom pak ik een rechtszaak van circa een jaar geleden die goed laat zien, hoe zo iets loopt … of niet loopt …

 

Inhoud: HEMA-kinderondergoed met krokodillen, Sturend marktonderzoek, Grijs HEMA-setje<, Blauw HEMA-Hemdje<, Moraal van dit verhaal 1

HEMA-kinderondergoed met krokodillen

Lacoste en HEMA stonden onlangs tegenover elkaar bij de rechter. HEMA had het namelijk gewaagd om kinderondergoed te verkopen waarop krokodillen stonden. Sommige krokodillen waren misschien leguanen. De rechter maakte aan die spannende discussie een einde door de beesten op een hoop te vegen en ze ‘reptielen’ te noemen. Die reptielen deden wel erg denken aan de krokodil van Lacoste. Lacoste zwaaide in het rond met een marktonderzoek: een groot deel denkt aan Lacoste als ze die kleding zien, dus verwarring, dus merkinbreuk volgens Lacoste.

Sturend marktonderzoek: natuurlijk roept iedereen ‘Lacoste’

Het marktonderzoek was echter wel erg opzichtig sturend: ‘aan welk merk denkt u als u dit kledingstuk ziet?’. Er is maar één kledingmerk met een krokodil dus logisch dat iedereen dan ‘Lacoste’ roept. Als je gewoon neutraal vraagt ‘waar denkt u aan?’ of ‘denkt u ergens aan?’ dan is de kans groot dat mensen helemaal niet aan een merk denken, maar aan krokodillen of aan hun kinderen, of aan het feit dat ze nog kleding moeten kopen enzovoort. Het marktonderzoek werd dus naar de kliko gedirigeerd.

Grijs HEMA-setje: duidelijk versiering

Het ging om een grijs setje met krokodillen en ‘wannabe-krokodillen’ en een blauw hemdje met één krokodil. Allereerst het grijze setje. De rechter vond van belang dat naast het grijze setje in dezelfde periode ook ander ondergoed werd aangeboden met andere beesten (haaien), en dat HEMA elk seizoen afwisselde met andere dieren. Bovendien was het grijze setje alleen verkrijgbaar in een online shop waar geen merkproducten werden aangeboden (nou ja, alleen met het HEMA-merk dan). Verwarring of een dreigende verandering in het koopgedrag van de consument was alleen onderbouwd met het marktonderzoek, en dat telde niet mee. Duidelijk versiering dus.

Blauw HEMA-Hemdje: gevarenzone – uiteindelijk toch versiering

Bij het blauwe hemdje leek het gevaarlijker te worden voor HEMA: maar één beestje (een krokodil) in klein formaat, dus dat leek wel op gebruik als merk in plaats van versiering. Het blauwe hemdje was echter alleen verkrijgbaar samen met het grijze setje. Dus de koper wist dat het HEMA was en anderen dan de koper zien het niet (het betrof immers kinderondergoed).

Moraal van dit verhaal

Moraal van dit verhaal: spring niet gelijk in de houding (en in de stress) als iemand ‘merkinbreuk’ roept. Zoek wel direct een gespecialiseerde advocaat, die punten zoals die waarop Lacoste onderuit ging direct weet ‘aan te prikken’. De vraagstelling in marktonderzoeken is altijd dankbaar onderwerp om op te schieten, zoals ook hier het geval was. Wie de vragen van het marktonderzoek heeft opgesteld en of die vragen vooraf zijn gecontroleerd, blijkt helaas niet uit het vonnis. Een marktonderzoek is een kostbare grap dus als u het doet, doe het dan goed (wij weten waar u moet zijn). Een beetje rechter of advocaat maakt er anders gehakt van en dan zijn én het marktonderzoek én de kosten van de procedure weggegooid geld – sterker nog, u mag dan ook de rekening van de ander betalen.


lees-verder-tips:

4 maart 2020: Help! Een domeinnaam met mijn merk! Mag dat zomaar? Column van onze Hub Dohmen voor Engineers Online.

11 november 2019: Ik heb zonder het te weten namaak gekocht: wat kost dat? In hoeverre kunt u de schikking met de merkhouder afwentelen op uw leverancier van wie u die namaak had gekocht? Artikel van onze Jan Smolders.

28 maart 2019: "Queen of Pop" (move over, Madonna) Lady Gaga is een echte merkenkoningin. Maar wat is eigenlijk de functie van een merk en wat zijn de vereisten? Onze Hub Dohmen legt het uit. NB kijk hier ook voor de mogelijkheid van gratis advies!

Algemene informatie over merkenrecht.


Jan Smolders, 4 mei 2020

twitter: http://twitter.com/Jan_Smolders
linkedin: http://nl.linkedin.com/in/jansmolders

Spring niet gelijk in de houding/stress als iemand ‘merkinbreuk’ roept. Zoek wel een gespecialiseerde advocaat.

Zijn wij de beste advocaat merkenrecht in Nederland? Vind het uit tijdens ons spreekuur. Dohmen advocaten: uw advocaat gespecialiseerd in merkenrecht. No cure no pay mag niet in Nederland, maar we helpen u wel graag verder op onze gratis spreekuren 013-5821987.


 


Dohmen advocaten bv | Sportweg 8 | 5037 AC Tilburg | 013-5821987 | info@dohmenadvocaten.nl | KvK: 18076457 | BTW: NL8141.55.637.B.01