Keukenhof 70 jaar - Kijk uit met aanhaken bij bekend merk!

Meeliften op bekend merk van Keukenhof tijdens jubileum? Pas dan op met inbreuk maken op het merk! Lees meer over merkinbreuk.

Keukenhof bestaat zeventig jaar. Gefeliciteerd! Dat wordt vast uitgebreid gevierd. Wist u dat ‘Keukenhof’ ook al bijna dertig jaar een merk is? Dat merk is te vinden in het merkenregister. Met dit zeventigjarig jubileum is het voor ondernemers misschien verleidelijk om commercieel aan te haken bij de bekendheid van Keukenhof. Maar pas dan op met inbreuk maken op het merk!

 

Opletten met merken

Nu het merk ‘Keukenhof’ is geregistreerd, kan het door anderen niet zonder toestemming van de merkhouder worden ingezet voor commercieel gebruik. Denk daarbij aan drukwerk of producten waar het merk (dit kan een beeldmerk of woordmerk zijn) op voorkomt. Er zou namelijk verwarring kunnen ontstaan bij consumenten over waar een product of dienst vandaan komt; van de merkhouder zelf of een ’aanhaker’. Ook trekt een ondernemer er ‘onrechtmatig voordeel’ mee, om het even in juridisch jargon uit te drukken: hij maakt op een oneerlijke manier gebruik van de inspanningen van een ander.

Bekende merken

Je begrijpt vast dat dat ‘onrechtmatig voordeel’ zeker zal gelden als een relatief onbekende ondernemer aanhaakt bij een bekend merk. ‘Keukenhof’ is zo’n bekend merk – iedereen in Nederland – en daarbuiten! - kent het. Die onbekende ondernemer lift dan mee op het succes van de merkhouder en laat dan eigenlijk de merkhouder (een deel van) het werk voor hem doen. Dat is niet de bedoeling en daarom wordt er extra rekening gehouden met inbreuk op bekende merken. Dat wordt niet anders bij een typisch Nederlands begrip, zoals ‘Keukenhof’, waarvan velen misschien denken dat het ‘van ons allemaal is’. Men realiseert zich misschien helemaal niet dat het een beschermd merk is!

Maak afspraken

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je een (bekend) merk helemaal niet kunt gebruiken. Maar binnen de context van deze column is het wel belangrijk om te weten dat je als ondernemer niet zomaar andere (merk)namen kunt droppen om extra klandizie te krijgen. Voor je het weet, maak je inbreuk op de rechten van een andere ondernemer. Check dus altijd eerst wat de rechten van een collega/concurrent zijn en nog beter: maak afspraken over het gebruik van iemands merk en leg deze vast!


Lees-verder-tips:

    28 maart 2019: "Queen of Pop" (move over, Madonna) Lady Gaga is een echte merkenkoningin. Maar wat is eigenlijk de functie van een merk en wat zijn de vereisten? Onze Hub Dohmen legt het uit. NB kijk hier ook voor de mogelijkheid van gratis advies!

  • 21 maart 2019: Cool Cat is failliet, maar wat betekent dat voor het merk? Column van onze Yvonne Vetjens.
  • 6 februari 2019: Levert debranding/rebranding door importeurs merkinbreuk op? Q&A door onze Hub Dohmen voor Engineers Online.
  • 5 november 2018: Onze Hub Dohmen legt uit hoe merkenrecht je beschermt tegen parallelimport in deze column voor E-totaal.

1 april 2019,  Yvonne Vetjens en Hub Dohmen

Dohmen advocaten
twitter: http://twitter.com/hdohmen, https://twitter.com/YvonneVetjens
LinkedIn: http://nl.linkedin.com/in/hubdohmen, https://nl.linkedin.com/in/yvonne-vetjens
i: www.dohmenadvocaten.nl

Zijn wij de beste advocaat merkenrecht in Nederland? Vind het uit tijdens ons spreekuur. Dohmen advocaten: uw advocaat gespecialiseerd in merkenrecht. No cure no pay mag niet in Nederland, maar we helpen u wel graag verder op onze gratis spreekuren 013-5821987.


 
Dohmen advocaten bv | Sportweg 8 | 5037 AC Tilburg | 013-5821987 | info@dohmenadvocaten.nl | KvK: 18076457 | BTW: NL8141.55.637.B.01