Niet elk bubbelbad is een Jacuzzi

Jacuzzi’s. Als u een frequente saunabezoeker bent denkt u vermoedelijk: daar heb ik laatst nog in gezeten bij de sauna. Die gedachte is mogelijk onjuist. Want elke Jacuzzi is een bubbelbad, maar niet elk bubbelbad is een Jacuzzi. Jacuzzi is een merk van de Amerikaanse Jacuzzi Group. Jacuzzi zit op de huid van Nederlandse vakantieparken en hotels die het woord Jacuzzi gebruiken voor een niet-Jacuzzi. Want dat is merkinbreuk. Een niet-jurist zal waarschijnlijk verbaasd zijn en zich afvragen waarom Jacuzzi zo moeilijk doet. Dat kan ik uitleggen aan de hand van een aantal voorbeelden.

Hagelslag

Eet u wel eens hagelslag? Zo ja, welke? Jumbo? AH? De Ruijter? Venz? Vroeger was er maar één producent van hagelslag. Want hagelslag was beschermd als merk. Andere producenten moesten dus iets als ‘chocoladekorrels’ op hun verpakking zetten. Als echter iedereen niet-hagelslag toch hagelslag noemt, is zo’n merk een soortnaam geworden. Dat gevaar doet zich vooral voor als je iets in de markt zet dat nog niet bestaat. Als het merk een soortnaam is geworden door toedoen of nalaten van de merkhouder, kan de concurrent het merk laten doorhalen. Daarna kan de concurrent ongestraft zelf ook die nieuwe soortnaam op zijn verpakking zetten. Met andere woorden, een merkhouder móet wel brieven schrijven naar iedereen die het waagt het merk te gebruiken voor andermans product. En wordt daar niet naar geluisterd, dan móet hij (uiteindelijk) wel gaan procederen. 

Spa en Luxaflex

Spa en Luxaflex zijn voor veel mensen ook soortnamen. Zo zullen weinig mensen protesteren als ze een Spa rood bestellen en de ober brengt een Sourcy. Het horecabedrijf pleegt echter merkinbreuk. Spa en Luxaflex bestaan nog steeds als merk. Ook al zijn Spa en Luxaflex voor veel mensen soortnamen, het zijn nog steeds geregistreerde merken. De merkhouders treden kennelijk genoeg op tegen bedrijven die de merken voor andere producten gebruiken. En dan kan de concurrent de soortnaam niet als merk laten doorhalen.

Wat moet je met deze informatie?

Als consument heb je van al het bovenstaande geen last: die consument mag Sourcy best Spa noemen en trots wijzen op de ‘Luxaflex’ die hij bij Ikea heeft gehaald.

Bedrijven moeten er echter op letten dat ze niet per ongeluk merken van de één voor een product van een ander gebruiken. Krijgt Center Parcs dus een brief over het gebruik van Jacuzzi voor een niet-Jacuzzi, dan moet Center Parcs stoppen met het gebruik van dat woord. Tenzij Center Parcs genoeg munitie heeft waaruit zou blijken van een gebrek aan het merk, zoals stilzitten waardoor het een soortnaam is geworden. Center Parcs is echter gezwicht, zo begrijp ik uit het nieuws. Dat snap ik ook wel: in de sommatie was vermeld dat er geen gevolgen zouden zijn als binnen een week vrijwillig zou worden gestopt met de naam. Als je als vakantiepark geen bijzonder nut hebt van het gebruik van de naam Jacuzzi, dan ga je dat gevecht niet aan. Heb je wel een bijzonder nut, dan mag je ons bellen ;-)

Voor merkhouders geldt: bewaak uw merk als een havik. Zet Google-alerts op uw merk. Zodra u merkt dat het door niet-consumenten wordt gebruikt voor een product of dienst van een ander, dient u in te grijpen.

Jan Smolders, 27 augustus 2021.

info@dohmenadvocaten.nl
http://twitter.com/Jan_Smolders 
http://nl.linkedin.com/in/jansmolders

Zijn wij de beste advocaat merkenrecht in Nederland? Vind het uit tijdens ons spreekuur. Dohmen advocaten: uw advocaat gespecialiseerd in merkenrecht. No cure no pay mag niet in Nederland, maar we helpen u wel graag verder op onze gratis spreekuren 013-5821987.


 


Dohmen advocaten bv | Sportweg 8 | 5037 AC Tilburg | 013-5821987 | info@dohmenadvocaten.nl | KvK: 18076457 | BTW: NL814155637B01