Gaat Kärcher procederen tegen Lidl om verlies van kleurmerk ‘Kärcher-geel’ te voorkomen?

(ga direct naar “Wat kun je met deze informatie doen voor je onderneming?”)

Heb je thuis of op de zaak een hogedrukreiniger? Welk merk? En welke kleur? Grote kans dat je “Kärcher” en “geel” antwoordt. Kärcher heeft (een specifieke soort) geel als kleurmerk geregistreerd: RAL-1018 (zinkgeel). Niemand die een RAL-1018 hogedrukreiniger mag maken behalve Kärcher. Vindt Kärcher. De rechtbank Den Haag is dat met Kärcher eens. Dat bleek eerder dit jaar in een procedure tussen Kärcher en haar concurrent Varo. Varo maakte ook gele hogedrukreinigers, en gebruikte daarvoor RAL-1023 (verkeersgeel). Dat was weliswaar niet exact dezelfde kleur, maar toch leek het teveel op ‘Kärcher-geel’ en dus moest Varo van de rechtbank stoppen met die kleur. 

Risico’s van monopolie op kleur

Het klinkt raar, een kleur voor je product monopoliseren, maar onder omstandigheden kán het. Als je zoals Kärcher sinds 1974 als enige een bepaalde kleur geel voor je hogedrukreinigers gebruikt weet iedereen: geel, dus Kärcher. Dan is de kleur ‘ingeburgerd’ als merk. Als iedere concurrent dat doet, blijft er straks voor mij geen kleur meer over, zou je denken. Dat gevaar zien rechters ook wel. Daarom heeft de Europese rechter eerder al gezegd dat een merk pas hoort te worden ingeschreven, als op dat moment de kleur al als merk wordt gezien door het publiek.

Kärcher mag niet achteroverleunen

Ben je eenmaal de trotse bezitter van een ingeburgerd kleurmerk, dan kan je niet achterover blijven leunen als iemand die kleur gebruikt voor een zelfde soort product Want als een kleur kan inburgeren als merk (herkenningsteken) van een bepaalde fabrikant, kan die kleur ook weer ‘uitburgeren’. Dat is in het vonnis terloops aan de orde gekomen. Het ‘ijkmoment’ was de datum in 2017 waarop Varo de tegenvordering instelde om het kleurmerk onderuit te krijgen. Op dat ‘ijkmoment’ in 2017 waren er ook wel een paar andere gele hogedrukreinigers dan Kärcher, maar in de Benelux niet zodanig veel dat er geen sprake meer was van inburgering.

Gele niet-Kärchers bij de Lidl

Toch is het iets waar Kärcher op moet gaan letten. Als je anno 2021 Googlet op “hogedrukreiniger geel” vliegen de gele niet-Kärchers je om de oren, ook in de Benelux, niet alleen bij obscure webshopjes maar ook bij de Lidl. Bij Lidl zijn ze niet gek; Lidl weet best dat Kärcher dat kleurmerk heeft. Lidl laat het met regelmaat op procedures aankomen en wint die ook vaak (bijvoorbeeld tegen Philips over Lidl’s Silvercrest scheerapparaat en tegen Grolsch over Lidl’s Kornuit-bier). Het zou me niets verbazen als Kärcher een zaak tegen Lidl begint en Lidl zich vervolgens beroept op - anno 2021 -  uitburgering van het kleurmerk.

Wat kun je met deze informatie doen voor je onderneming?

Een monopolie op een kleur krijg je niet zomaar en houd je niet zomaar. Dat heeft gevolgen voor zowel merkhouders als voor ‘inbreukmakers’. Het klinkt natuurlijk geweldig om als enige een bepaalde kleur voor je product te kunnen gebruiken. Weet echter dat het een bepaald kostbare zaak kan worden om die kleur in te laten burgeren (marketingkosten en dergelijke) en om aan te tonen dat je kleur is ingeburgerd. Als dat eenmaal het geval is, dan is dat een positie die je niet kwijt wil raken en tot het uiterste moet verdedigen. Sta je aan de andere kant en word je ‘besprongen’ door een concurrent met een kleurmerk: ga niet meteen aan de kant, omdat de bewijslast van inburgering voor de merkhouder loodzwaar is.


Lees-verder-tips:

  • 4 oktober 2021: Merkkapers deponeren merken niet met als doel om het merk te gebruiken maar om te speculeren en om achter andere gebruikers aan te gaan. Wat is daar tegen te doen? Onze Jan Smolders legt het aan de hand van voorbeeldzaak EBB/Samsung uit in deze column voor Emerce.
  • 13 oktober 2020: Twee rechtszaken laten zien waarom het belangrijk is dat je weet wat er met je merk gebeurt! Column van onze Hub Dohmen voor Engineers Online.
  • 15 juni 2020: La Tulipe versus Tulpp parfum, Dutch Tulip vodka en Hema wijnfles met tulp-afbeelding. Over de strijd van Ilja Gort (La Tulipe wijn) tegen merkinbreuk en auteursrechtinbreuk. Column van onze Jan Smolders voor Frankwatching.
  • Algemene informatie over merkenrecht.

Jan Smolders, 27 oktober 2021.

info@dohmenadvocaten.nl
http://twitter.com/Jan_Smolders 
http://nl.linkedin.com/in/jansmolders 

Zijn wij de beste advocaat merkenrecht in Nederland? Vind het uit tijdens ons spreekuur. Dohmen advocaten: uw advocaat gespecialiseerd in merkenrecht. No cure no pay mag niet in Nederland, maar we helpen u wel graag verder op onze gratis spreekuren 013-5821987.


 


Dohmen advocaten bv | Sportweg 8 | 5037 AC Tilburg | 013-5821987 | info@dohmenadvocaten.nl | KvK: 18076457 | BTW: NL814155637B01