Voor zwart op wit-tekst klik op de groene knop hieronder.

Intellectuele eigendomsrechten: meer = beter?

 Witte WievenKaas

Heksenkaas versus Witte WievenKaas

Enige tijd terug schreef ik op deze site al over de juridische strijd rondom Heksenkaas. Die is kennelijk zo lekker dat die door meerderen wordt nagebootst, zowel in smaak als benaming. Eerst was daar de zaak tussen Heksenkaas (van Levola) en Magic Cheese, waarbij de voorzieningenrechter oordeelde dat auteursrecht op de geur van parfum mogelijk was en dus ook auteursrecht op smaak. Nadat de rechter de tanden in twee stukken kaas had gezet (het origineel en de “namaak”), gaf hij dan ook toestemming om beslag te leggen. In een zaak tegen een andere concurrent (Witte WievenKaas) had de rechter helemaal geen zin om te proeven, want als je niet op papier kan zetten waarom iets bijzonder genoeg is voor auteursrechtbescherming telt het niet, meende de rechter. Die Witte WievenKaas (van FanoFineFood/Smilde) ligt dus nog steeds bij de Aldi. Was met de uitspraak “ik ga niet proeven” de kous af tussen Levola en Smilde? Nee.

Wikipedia en het Groot Woordenboek van de Nederlandse taal

De producent van Witte WievenKaas was zo “brutaal” om Witte WievenKaas als merk te deponeren, terwijl de bovengenoemde procedure over auteursrecht op smaak nog liep. Dat was natuurlijk tegen het zere been van Heksenkaas, die probeerde inschrijving van het merk te verhinderen door middel van een zogeheten “oppositieprocedure”. Want ‘Heksenkaas’ is ingeschreven als merk. In eerste instantie werd de oppositie door het BBIE (merkinschrijvingsinstantie) afgewezen, omdat Heksenkaas en Witte WievenKaas auditief, visueel en begripsmatig niet zouden overeenstemmen. Heksenkaas ging daartegen in hoger beroep bij het hof. Het hof gaf Heksenkaas gelijk: gelet op onder andere Wikipedia en het woordenboek was een ‘Wit Wief’ toch wel iets dat in de buurt kwam van een heks en dus was er begripsmatig kans op verwarring bij de consument. Witte WievenKaas kan een registratie als merk dus vergeten. Nu het hof in de oppositie heeft geoordeeld dat het gebruik van de aanduiding ‘Witte WievenKaas’ begripsmatig verwarring kan wekken met het ingeschreven merk ‘Heksenkaas’, is die uitspraak natuurlijk een opmaat naar waar het werkelijk om gaat: een verbod op het gebruik van de naam ‘Witte WievenKaas’.

Meer = beter

Dus ja: hoe meer intellectuele eigendomsrechten je kan creëren of registreren, hoe beter. Denk niet alleen aan auteursrecht, maar ook aan merken (waaronder vormmerken) en modelrechten. Wij zijn onder één dak gevestigd met Octrooibureau Griebling, gespecialiseerd in octrooien ('patenten'), merken en modellen. Dus: álles bij elkaar: van bescherming van een uitvinding, een ontwerp of creatie of meer in het algemeen van een goed idee, tot het opstellen van contracten en het behandelen van namaakkwesties ('inbreuk').


Lees-verder-tips:

  • 26 september 2016: Deze column over de Fatboy Lamzacis belangrijk voor iedereen die iets op het gebied van techniek heeft bedacht dat net niet inventief genoeg is om de octrooidrempel te halen, of voor wie een analyse uitwijst dat er beter geen octrooi kan worden aangevraagd. Column van onze Jan Smolders voor Engineersonline.
  • 19 september 2016: Tips bij (angst voor) namaak. Nooit grappig, als een van uw afnemers besluit een concurrerend product op de markt te brengen dat als twee druppels water op het uwe lijkt. Column van onze Jan Smolders.
  • 2 november 2013 Masterclass beschermings- en samenwerkingstips voor creatieven en techneutengegeven tijdens de KvK Startersdag Eindhoven en op veler verzoek online gezet.

31 maart 2017,
Jan Smolders

 

Specialist merkenrecht of auteursrecht nodig? Dohmen advocaten: uw advocaat gespecialiseerd in merken, copyright en meer. Gratis spreekuur 013-5821987 of op ons advocatenkantoor.


 
Dohmen advocaten bv | Sportweg 8 | 5037 AC Tilburg | 013-5821987 | info@dohmenadvocaten.nl | KvK: 18076457 | BTW: NL8141.55.637.B.01